Expertområden
Mats Heide är professor i strategisk kommunikation och utsedd till excellent lärare vid Lunds universitet. Mats är en mycket erfaren och välkänd föreläsare och författare inom området strategisk kommunikation. Han föreläser regelbundet för chefer, kommunikatörer och HR-specialister.
Mats har mer än 25 års erfarenhet av forskning och undervisning i ämnet strategisk kommunikation – ett ämne som han också på ett inspirerande sätt föreläser om i olika sammanhang. I sina föreläsningar tas teman som intern kommunikation, ledarskap och medarbetarskap, kris- och förändringskommunikation samt strategiskt lyssnande upp. Han har skrivit 18 böcker, exempelvis Strategiskt lyssnande och Strategisk intern kommunikation. Mats har sedan 2014 drivit flera forskningsprojekt om vad som utmärker och hur man utvecklar en kommunikativ organisation. I sin pågående forskning studeras hur ledarskap och kommunikation förändras med distansarbete.
Mats har ett brinnande intresse för samverkan med företag och offentliga organisationer i både forskningen och undervisning. Han har gjort ett stort antal intervjuer med chefer och medarbetare i en mängd organisationer, och samlat på sig mängder av exempel som han tar upp i föreläsningarna.
Nedan finns några exempel på inspirationsföreläsningar Mats kan ge:
-
Forskning visar att chefer i snitt ägnar 90 procent av sin kommunikation åt att tala. Detta trots att lyssnande har många fördelar som ökat förtroende och engagemang bland medarbetare, högre produktivitet och innovationsgrad. I föreläsning tar Mats bland annat upp vad det är som hindrar chefer från att lyssna och vad de kan göra för att bli en lyssnande ledare.
-
De flesta organisationer ägnar sig åt att informera medarbetare, kunder, medborgare och brukare, men lyssnar inte. Genom att lyssna bättre kan organisationer uppnå psykologisk trygghet, mer nöjda och lojala medarbetare, kunder och brukare. I föreläsningen tas bland annat upp hur man bygger en lyssnande organisation.
-
I dag sker ständiga större organisationsförändringar, men upp till 70 procent av dem misslyckas på grund av dålig intern kommunikation. I föreläsningen diskuteras hur man kan göra för att bli mer framgångsrik med organisationsförändringar.
-
Vi lever i ett krissamhälle. I den globaliserade världen kan ett misstag lätt leda till en större organisationskris. Dessutom är kriser i dag alltmer komplexa eftersom vi är ömsesidigt beroende av andra organisationer och utvecklingen i samhället. Många organisationer hanterar kriser som en brandkårsutryckning. Man löser den akuta krisen utan att lära av misstagen och utveckla organisationen. Modern kriskommunikation handlar om att bygga upp en säkerhetskultur där inte minst medarbetarna får en viktig roll i att upptäcka och hantera kriser.
-
Ledarskap stavas kommunikation. Trots det tas ofta kommunikation för given och man tror att det är kommunikationsavdelningens ansvar att kommunicera. Men enligt en modern förståelse av strategisk kommunikation har chefer och medarbetare det viktigaste kommunikationsansvaret. I föreläsningen berättar Mats hur man uppnår kommunikativt ledarskap och medarbetarskap.
-
Många gånger tas den interna kommunikationen i organisationen för given eller till och med ignoreras. Ibland sätts likhetstecken mellan internkommunikation och intranät. Men internkommunikation är så mycket mer. Internkommunikation kan ses som organisationens blodflöde som möjliggör en organisations existens. I föreläsningen diskuterar Mats kommunikationens avgörande betydelse för organisationen och hur man bygger ett system för internkommunikation.
Boka Mats Heide
Vi följer GDPR, läs mer på vår sida Om GDPR