ANETTE SVINGSTEDT

Expertområden

Lyssnande ledarskap, servicekvalitet, bemötande, värdeskapande, strategiskt lyssnande

Anette Svingstedt har en unik profil som både chef och forskare. Hon har lång erfarenhet som chef i både privata och offentliga organisationer och har dessutom en 20-årig karriär som forskare samt är docent i tjänstestudier vid Lunds universitet.

Anette föreläser på teman som servicekvalitet, bemötande, värdeskapande, ledarskap, lyssnande ledarskap och kommunikation och har skrivit flera vetenskapliga texter på dessa teman. 2023 gav Anette ut boken Strategiskt Lyssnande – så blir chefer, medarbetare och organisationer bättre på att lyssna, som hon skrev tillsammans med professor Mats Heide. Boken blev under 2023 nominerad till årets HR-bok och årets marknadsföringsbok.

Anette brinner för frågor som är relaterade till hur man leder, organiserar och styr för att på riktig bli en användarfokuserad och lyssnande organisation. Hon menar att det är mycket snack om betydelsen av de man är till för som kunder, patienter, klienter eller medborgare, men alltför liten verkstad i dagens organisationer både inom privat som offentlig sektor. I sina engagerande föreläsningar visar hon att det inte räcker att utveckla ledarskap och medarbetarskap för att skapa en användarfokuserad organisation. Det behövs också ett helhetsövergripande perspektiv och strategier för exempelvis organisationens användare, medarbetare, chefer, ekonomistyrning och organisationskulturen.

På senare tid har hennes intresse för betydelsen av lyssnande i organisationer vuxit. Generellt är organisationer är dåliga på att lyssna – 90 procent av deras kommunikation består av att tala och informera. I föreläsningarna visar Anette de enorma fördelar ett bättre lyssnande ger och hur man i organisationer kan arbeta med att förbättra lyssnandet.

Tema för föreläsningar, workshoppar eller utbildningar

  • Chefer som är duktiga på att lyssna innebär flera fördelar, trots att detta är välkänt visar forskning att chefer har svårt att lyssna. Under föreläsningen visar Anette hur ett lyssnande ledarskap kan främjas och utvecklas.

  • Alla organisationer behöver en övergripande ledningsfilosofi som driver organisationens alla komponenter i en värdeskapande riktning. I sina engagerande föreläsningar visar hon att det inte räcker att utveckla ledarskap och medarbetarskap för att skapa en användarfokuserad organisation. Det behövs också ett helhetsövergripande perspektiv och strategier för exempelvis organisationens användare, medarbetare, chefer, ekonomistyrning och organisationskultur. I denna föreläsning visar Anette konkret vilka strategier som behövs och hur de kan implementeras för att bli en kundfokuserad organisation. Den här föreläsningen håller hon ofta för både chefer och medarbetare, för både näringsliv och offentlig sektor. Med stort engagemang visar hon på hur viktigt det är att alla i en organisation lever och agerar med utgångspunkt i att skapa hög servicekvalitet.

  • Många organisationer är bra på att höra men mindre bra på att lyssna för att lära och utveckla organisationen. I denna föreläsning visar Anette hur ett strategiskt lyssnande som är relationsfokuserat,

  • Anette har också erfarenhet av att vara moderator i olika sammanhang och för olika ämnesområden. Med stort engagemang, mycket humor och väl påläst genomför hon moderatoruppdrag med bravur.

Boka Anette Svingstedt

Vi följer GDPR, läs mer på vår sida Om GDPR